Jak funguje módní průmysl a jaká je jeho budoucnost? Navštivte workshop The ‚S‘ Fashion a najděte odpověď.

 
Na naší lokální fashion scéně se koncem loňského roku objevil projekt, který by Vám neměl uniknout – Fashion Business Workshop (dále jen FBW). Jeho zakladatelkou je Kamila Boudová, konzultantka v oblasti módního průmyslu a absolventka MBA Fashion Business na International Fashion Academy v Paříži a Šanghaji, která aktuálně přednáší na Pařížské vysokě škole módního obchodu MOD’SPE a v České republice a na Slovensku vede mezinárodní kampaň Fashion Revolution. Díky svým studiím, několikaleté profesní zkušenosti v oblasti módy napříč Evropou a zájmu o udržitelnou módu se stala velmi erudovanou osobností na poli módního průmyslu. Prostřednictvím svého nového projektu FBW přináší informace, které nám
umožňují získat komplexní přehled o tom, jak právě tento svět funguje, jaké má trhliny a jak v něm uspět.
 
Po dvou úspěšných víkendových a velmi intenzivních workshopech nesoucích název BOOST, přichází workshop další. Tentokráte na velmi aktuální téma, kterým je hledání odpovědi na to, jak napomoci k tomu, aby se móda stala uvědomělejší a životu příznivější aktivitou. O novém workshopu THE ‚S‘ FASHION, který bude mít svojí premiéru poslední víkend v březnu jsem Kamile položila pár otázek:

 
Co Tě vedlo k tomu workshop o udržitelné módě zorganizovat?
 
Poptávka po něm. Za poslední rok, co jsem působila v Čechách si mě lidé s tímto tématem začali spojovat a já cítila o tuhle problematiku opravdu velký zájem. Potom mi jedna kamarádka řekla: “Na BOOST nestíhám a stejně by mě víc zajímala ta urdžitelná móda. Tak až uděláš workshop na tohle téma, tak příjdu.”
 
Pro koho je workshop určen?

Oproti workshopu BOOST je The ‘S’ fashion zaměřen nejen na ambiciózní profesionály, ale obecněji na lidi, které toto téma zajímá, chtějí vědět víc a možná i chtějí třeba i vyvinout nějakou aktivitu, něco s tím dělat – ať už vybudovat vlastní ‘udržitelný’ šatník, nebo navrhnout kolekci podle principů Cradle to Cradle, nebo chtějí změnit celý průmysl nebo systém.
 
Co je jeho cílem workshopu a jak bude probíhat?
 
Cílem je nabídnout ucelený balík informací lidem, které toto téma zajímá a rozšířit tyto informace mezi jejich přátele a přátele jejich přátel, inspirovat.
Konkrétními výstupy potom bude pro každého něco jiného, ale všichni odejdou se svým akčním plánem. Teorie přinese informace o tom, jak v současné době módní průmysl funguje a jaké jsou scénáře budoucnosti. V praktické části workshopu budou probíhat ‘ateliéry’, například o zodpovědném navrhování oděvů a lokálním sourcingu pro návrháře, o zodpovědném sestavení šatníku pro spotřebitele, o marketingové komunikaci.
 
Workshop The ‚S‘ Fashion povedeš jen ty, nebo budou i jiní lektoři?

 
Nebudu určitě sama. Zatím mohu prozradit například to, že se k nám připojí Kamila Vodochodská a poučí nás o tom, jak poznat kvalitní materiál a sestavit si udržitelný šatník. Kamila je stylistka se srdcem na správném místě – upřednostňuje kvalitu před kvantitou a styl před módou.
 
Dostanou účastníci nějaký certifikát o absolvování workshopu?
 
Určitě.
 
Na stránkách projetku FBW je u workshopu The ‚S‘ Fashion vysvětleno, že ‚S‘ zde nahrazuje nepopulární výraz sustainable nebo-li udržitelný. Proč si myslíš, že je tenhle výraz nepopulární?
 
Možná vnímám toto prostředí z příliš mezinárodního pohledu a v Čechách se lidé ještě necítí přesyceni slovy ‘eko’, ‘etický’, ‘green’ nebo ‘zelený’. Výraz sustainable je jedním z nich. Na mezinárodní scéně se v profesním prostředí tato otázka řeší hodně: jaké slovo použít pro vyjádření respektu k přírodě a společnosti a přitom neodradit zákazníky? H&M to vyřešilo výrazem ‘conscious’, v mém srdci se usídlilo slovo sustainable, ale mezi zákazníky příliš populární není. Vidí za ním batikovaná trika a kalhoty z přírodní bavlny z osmdesátých let v Americe.
 
V úvodu jsem zmínila, že v současné době přednášíš na Pařížské vysoké škole módního obchodu. Pověz nám o tom něco.

 
Aktuálně působím na Pařížské vysokě škole módního obchodu MOD’SPE, kde přednáším Product Development pro studenty z New Yorské univerzity Marist, se kterou máme uzavřenou partnerskou smlouvu. Můj zájem a znalosti v oblasti udržitelné módy byly jedním z důvodů, proč jsem byla vybrána během přijímacího řízení. V Americe si uvědomují vzrůstající poptávku po zodpovědném podnikání.
 
Jaké jsou vlastně aktuální trendy co se lokalit pro výrobu oděvů týká?
 
Většina lidí si myslí, že se oblečení v řetězcích vyrábí z nějvětší části pořád v Číně. To ale není pravda. V Číně se nyní masy dostávají z chudoby do střední vrstvy. Nejsou tedy již v tíživé situaci a nejsou tedy nuceni vzít zavděk prací v oděvním průmyslu. Vzhledem k tomu, že výroba oblečení si stále vyžaduje spoustu lidské práce – oproti ostatním průmyslům jsme zde neprošli žádným výrazným pokrokem – značky hledají nejlevnější pracovní sílu. Ta je aktuálně v Bangladéši, kde je oficiální minimální plat šedesát dolarů na měsíc. Mnoho lidí je zde ale zaměstnaných ilegálně a nedosáhnou ani na tuto mzdu. Nejaktuálnější trend je převážení sweatshopů z Číny do Afriky.
 
V poslední době vznikají nejrůznější aktivity a hnutí, která upozorňují na oděvní nadspotřebu, kumulaci obrovského množství textilního odpadu, pro který nemáme využití, devastaci životního prostředí, problematiku lidských práv a vyzývají ke zpomalení spotřeby. Jedná se ale o velmi složitý a komplexní problém a řešení není jednoduché. Zdá se, že většina oděvních řetězců nic z výše zmíněného nezohledňuje a stále chrlí jeden kus oděvu za druhým, kdy jeho cena i kvalita stále klesá.
 
Nezapomínejme, že podle společenské zodpovědnosti firem, základní povinnost každého podnikatele je udržet svou firmu na trhu. Pokud by například H&M dnes investovalo všechny své síly do udržitelnosti a přestalo se soustředit na jádro svého podnikání, brzy by ztratilo kontrolu nad svými finančními, produkčními a distribučními operacemi a možná by skončili v bankrotu. Možná by aktivista řekl, že by to bylo super, protože by bylo méně fash fashion, ale stalo by se jen to, že jejich místo by obsadil jiný řetězec. Jak říkám svým studentům kdekoliv přednáším, je mnohem jednodušší založit novou malou firmu se ‘sustainability’ vetkanou do jejího DNA. Když víte od prvního okamžiku, jaké jsou vaše hodnoty, jak chcete nastavit své procesy a operace, je jednoduché to celé nastavit přesně tak, jak si přejete. Pokud ale řídíte rozjetý vlak (jste výkonným ředitelem nějaké nadnárodní korporace), který má dejme tomu tisíc vagónů, závodíte se spoustou dalších ohromných soustav vlaků (s vašimi konkurenty), směr a koleje jsou pro vás připraveny skupinou inženýrů (akcionářů) a vy se postavíte ke kormidlu a řeknete: “měníme směr, vážení”, není to snadné. Lidé vám nevěří, že je to možné, myslí si tedy, že chcete jen udělat senzaci a urvat si svých pět minut slávy (greenwashing). Nedá se to ani udělat během krátkého času. Musíte vysvětlit inženýrům, že od nich potřebujete postavit koleje jiným směrem a potom přesně v tom správném okamžiku přehodit výhybku a zahnout. Čím větší korporace, tím více času je potřeba na přípravu cehého vlaku na změnu směru. Některé značky o svých aktivitách mluví více a nastavují tím nové standarty v průmyslu, některé se připravují v tichosti. Ti první jsou odsuzováni za greenwashing, ti druzí za to, že nedělají nic, ale věřte mi, celý průmysl se žene tímto směrem.
 
Na závěr nám ještě pověz, jaké máš plány pro příští týdny a jaké pro příští rok?
 
Pracuji teď hodně na přípravě mých přednášek pro MOD’SPE. Navazuji různé spolupráce a sestavuji opravdu vzrušující program hostujících lektorů a při tom připravuji mé vlastní workshopy v Čechách a na Slovensku. V dubnu se s přítelem stěhujeme do nového bytu v Paříži, takže to bude jistě velká kapitola sama pro sebe.
V ročním horizontu se musím pořádně postarat především o svůj business. ‘Leadership by example’ je mou důležitou hodnotou. Učit mladé profesionály, jak nastartovat a aktualizovat jejich projekty znamená, že můj projekt musí být zářným příkladem dobře nastaveného podnikání. Je to velká zodpovědnost a vzrušující výzva.
 
Držíme palce, děkujeme a těším se na viděnou na workshopu The ‚S‘ fashion, který proběhne 27. – 29. 3. 2015 v krásných prostorách galerie Czech Design v Praze.
 
Kamila Boudová
kamila.boudova.pikock.me
www.fashionbusinessworkshop.com