Kuchařka pro tvůrce módy. Jak začít s udržitelnou výrobou?

Módní průmysl stojí na prahu změny. Nejslavnější módní prognostička Lid Edelkoort v nedávné době šokovala celou módní scénu striktním výrokem “Fashion is dead”, nebo-li móda je mrtvá.

PSÁNO PRO FLER.CZ 

https://www.fler.cz/magazin/kucharka-pro-tvurce-mody-jak-zacit-s-udrzitelnou-vyrobou-2033

 

 Vlivem sociálních sítí, nejrůznějších prodejních portal a všemožných design marketů je dnes jednodušší než kdykoli drive, založit vlastní oděvní značku. Pro úspěch už Vám ale nestačí jen touha vyrábět hezké oblečení. Už Vám prostě nestačí touha šít zelený trenýrky jenom proto, že vám na trhu chybí. To je proklatě málo.

 

Trh je totiž přesycen. Nabídka oblečení dnes několikanásobně převyšuje poptávku po něm. Módní průmysl je druhým nejšpinavějším průmyslem hned po rope, ať už z hlediska znečištění vody, produkce C02, metanu nebo jiných skleníkových plynů, které vedou ke klimatickým změnám. To vše především vlivem obrovské a nesmyslné oděvní nadprodukce.

 

To vše se už dneska ví. A začíná to vnímat i spotřebitel. Vaše tvorba už by tak dávno neměla být jen o produktu samotném. Vaše tvorba by měla zhmotňovat určitý názor, filozofii, životní postoj. Musíte mít příběh, odlišit se, umět zaujmout, mít dlouhodobou vizi, být upřímný, být autentický, tvořit módu s přesahem, módu, která promlouvá a kultivuje. Vás, vaše zákazníky, okolní svět.

Módu, které v žilách tepe všeobjímající vlna udržitelnosti. Jedině tak můžete v budoucím módním světě uspět.

 

 CO JE VLASTNĚ TA UDRŽITELNOST?

 Drtivá většina konvenčních oděvních značek dnes funguje s jediným účelem, dosáhnout eknomického zisku. Už ale neřeší to, za jakých podmínek tohoto ekonomického zisku dosahuje. Zda jejich výroba nezpůsobuje rozdíly ve společnosti nebo nepřináší nevratné environmentální změny. To pro ně není podstatné. Celá jejich existence stojí na jediném pilíři a tím jsou peníze. Oproti tomu udržitelné značky stojí na pilířích třech. Ekonomika, společnost I příroda. Udržitelná výroba je taková výroba, jejíž výsledkem je product, který prospívá všem. Vašemu kontu, lidem I planetě.

 

 JAK ALE UDRŽITELNOST DO SVÉ TVORBY ZAČLENIT PRAKTICKY?

 

 ODPOVĚDNOST JE VASE DRUHÉ JÁ

 

 “Člověk je veliký tím, že pociťuje odpovědnost. Odpovědnost tak troche za osud lidí, v dosahu své činnosti.”

(Antoine de Saint – Exupéry)

 

 Odpovědnost za vase jednání ale I za důsledky, které toto jednání přináší by mělo být samozřejmostí.

Uvědomovat si, a cítit že jsme součástí celku a to, jak se chováme, jak mluvíme, co nakupujeme, veškeré naše každodenní činnosti má nedílný vliv na utváření světa kolem nás. formují náš životní prostor.

 Odpovědnost a z ní vyplívající dnes tak často skloňovaná udržitelnost Mělo by to vycházet z naší podstaty, ne z trendu trhu. Buďte upřímní a nehrajte na falešnou strunu. Udržitelnost byste měli promítat nejen do svého podnikání, ale žít jí I v soukromí. Jedině tak, budete věrohodní. Jedině tak, Vám zákazníci uvěří a ten příběh budou ochotni žít společně s vámi.

 

 Máte-li tuto ctnost mate na půl vyhráno. Co dál? Oděv stejně jako jakýkoli jiný product má svůj životní cyklus sestávající z pěti fází. V každé této fázi je třeba o udržitelnosti přemýšlet a hlavně, aktivně ji do své tvorby promítat. Myšlenka pomalé a zodpovědné módy se pomalu zabydluje v našich myslích I šatnících skříních spotřebitelů. Chceme módu, která neškodí. Chceme transparentní výrobu. Buďte připraveni se na tuto novou vývojovou etapu modního průmyslu adaptovat.

 

 DESIGN

 

 Už v prvopočátku myšlenky svého oděvního podnikání, byste měli uvažovat o tom, jaký product vlastně pouštíte na trh. Měli byste uvažovat o tom z čeho bude vyroben, budu používat nové materiály, budu upcyklovat, nebo se pustím do kombinace obého? Jak náročná bude jeho údržba během nošení, ale hlavně co se s ním stane, až ho spotřebitel donosí a jakou přidanou hodnotu zákazníkovi přináší. To vše je třeba brat v potaz. Už v této počáteční fázi můžete eliminovat až 80 % environmentálních negativních dopadů, které móda způsobuje.

 

 MATERIÁL

 

 Až 90 % konvenčních oděvních značek dnes neví, odkud pochází material na jeho výrobu. Ideálním případem je skutečnosti, kdy si materiály necháte vyrobit nebo spojíte síly s lokálními hráči, abyste měli kontrolu nad výrobou a věděli, co v material, který používáte vlastně je. Používáte-li materiály ze zahraničí, nakupujete přes e-shopy nebo v kamenných obchodech, vždy požadujte certifikát původu. Problém dnešních material je jejich vysoká toxicita. Materiály vrobené mimo Evropskou unii se často používají vysoce toxické látky, které v látce zůstávají. Ušijete-li z tohoto material oděv, který se bezprostředně dotýká VAší kůže, problém může být na světě dřív než si myslíte.

Přemýšlejte I o tom, jak se material chová, zda ho bude třeba ve fázi užívání žehlit, jakou má životnost. Sledujte technologický vývoj a začleňujte do své výroby ekologické materiály.

 

 VÝROBA

 

 Mějte maximální dohled nad vlastní výrobou. Zprostředkujte zákazníkovi celý proces vzniku jeho oděvu, nechte ho nahlédnout pod pokličku. Ukažte fotky ze samotné produkce, ukažte ty, kdo za výrobou stojí. Buďte transparentní ve svém dodavatelském řetězci, ve své cenotvorbě. Ukažte zákazníkovi, za co u Vás platí. A minimalizujte svůj textilní výrobní odpad.

 

 PRODEJ A FÁZE UŽÍVÁNÍ ODĚVU

 

 Řádně si spočítejte, za kolik budete svůj product prodávat. Ať se nám to líbí nebo ne, tričko vyráběné s respektem k přírodě a s úctou k lidem, prostě nestojí tři stovky. Promítněte do své ceny nejen samotnou výrobu, ale I předvýrobní a povýrobní procesy, ale zpoplatněte I ekologicksou stopu, která vase výroba chtě nechtě zanechává. které jsou vašeho produktu součástí a dobře to komunikujte. Ví-li zákazník za co platí a že je mu nabízen product s přidanou hodnotou je ochoten si připlatit. Stůjte si za svoji cenovou politikou. Nevyrábějte levného oblečení. Vlivem nízké ceny, jsou oděvy vnímání jako spotřební zboží jednoúčelová položka. Dnes nakupujeme 4 x vice než před dvaceti lety a každým rokem roste množství textilního odpadu. Nebuďte toho součástí. Nevyrábějte pro skládku. Produkujte kvalitu a nechte si za ni zaplatit.

 

 ODLOŽENÍ

 

 Ideálním příkladem udržitelné značky je taková značka, která odpovídá za svůj product I poté, co jej vy jako zákazník donosíte. Natolik si totiž stojí za svojí produkcí a použitý material má pro ni takovou cenu, že je schopna od Vás donošený oděv znovu odebrat nebo odkoupit a dale s ním dle jeho opotřebenosti pracovat. I tuto poslední fázi byste měli ve své podnikatelsko udržitelné strategii zpracovat. Inspirací Vám může být například holandská značka Mud jeans.

 

 Jsme-li si vědomy všech výše popsaných aspektů udržitelnosti, máme-li vypracovaný udržitelný byznys plan, je třeba konat.

 

VYTVOŘTE SI KVALITNÍ DODAVATELSKÝ ŘETĚZEC, NAJDĚTE PARTNERY.

 

 Přináším Vár proto do začátku pár vlastních tipů z našich lokálních vod na podniky, které mohou být vaším společníkem na cestě udržitelné výroby.

 

 Sebtex Sebranice – výroba bavlněných paličkovaných krajek a prádlových pruženek

Tylex Letovice – textilní aplikace do interiéru, pevné I elastické krajky, tyly, pružné hladké úplety, zušlechťování textilií, 3D distanční úplety, technické síťoviny

Styl Studená – výroba a prodej knoflíků

Knoflíkářský Průmysl Žirovnice a.s. patří mezi největší české výrobce zaměřené na knoflíky, pracovní a módní spony, brzdičky, koncovky a další doplňky pro oděvní a módní průmysl.

 Pleas, a.s. v Havlíčkově Brodě, kromě šití své vlastní konfekce má I svojí vlastí pletárnu I barevnu. Nabízí k odkupu I zbytkovou metráž ze své vlastní výroby, díky čemuž se může stát vaším hlavním partnerem, rozhodnete-li se upcyklovat, tzn. Šít ze zbytků nebo přebytků.

 Jitex Comfort, s.r.o. v Písku vlastní svoji pletárnu, úpravnu i konfekční dílnu, včetně vyšívacího střediska a oddělení sítotisku. Můžete si tu nakoupit úplety pro svoji výrobu nebo sin a míru nechat uplést svůj vlastní.

Moraviatex pletárna, s.r.o. – výroba a prodej úpletové metráže

 Jimi plet – výroba a prodej pletené metráže pro oděvní a technické účely

K-plet – výroba prodej úpletů z bavlny a směsových materiálů

 MILETA a.s – největší výrobce košilovin. Najdete zde vlastní tkalcovnu, úpravnu, barevnu, obrubovnu a zařízení pro výrobu výšivek.

 La Linea, s.r.o. – výrobce potištěných bavlněných látek

Duo moda, spol. S r.o.– výrobce pletené módy na zakázku

Janet, s. r. o. – výrobce dámského pleteného zboží

Družsto koplet – výrobcem pánských a dámských pletených oděvů

Moess, s. r. o. – výroba oděvů na zakázku a strojní vyšívání

Hallpe Lysá nad labem – oděvní výroba dámské konfekce především pro tuzemské výrobce

Textil Najmann – šicí dílna

Šohaj strážnice – tradiční český výrobce košil

Vavi Vimperk – Výroba a prodej pánských košil a doplňků, oblekové i volnočasové konfekční košile a šití na míru.

 Elega – největší výrobce českých kožených kabelek

Tkalcovna Kubák Strmilov, k.s. – výroba bytového textile z přírodních material

Redno Šumava, s.r.o. – ručně šitá kožená obuv

Tonak a.s. Nový Jičín – největší a nejvýznamnější výrobce pokrývek hlavy

Snaha Jaroměř – výrobce obuvi

Moleda – výroba obuvi, stálicí produktového portfolio je známá boty prestižky.

 

 TAK DRŽÍME PALCE, PROTOŽE TO, JAK VYRÁBÍME, NAKUPUJEME A JAK SPOTŘEBOVÁVÁME MÓDU MÁ VLIV NA KVALITU NAŠEHO ŽIVOTA V GLOBÁLNÍM MĚŘÍTKU.