O zodpovědné módě

Pokaždé, když se s někým dostanu do debaty o tom, co že to vlastně dělám, v drtivé většině případů následuje po mém krátkém monologu, během něhož padnou spojení jako zodpovědná nebo udržitelná móda, další otázka:

„A to je co?“

Víme, co je to zodpovědnost, co je to udržitelnost, co je to móda. Ale jakmile slova spojíme k sobě, spousta z nás si nedokáže představit nic konkrétního. Žádná oficiální definice totiž neexistuje, čímž vzniká obrovský prostor pro stále nové nápady, jak toto sousloví pojmout. A to je, myslím, dobře. Ačkoli se však představy o tom, co je a co není zodpovědná nebo udržitelná móda mohou v určitých nuancích různit, prapůvodní myšlenka zůstává stejná – zlepšovat svět a vymanit se z nešťastného životního vzorce – „a po mě potopa.“

Pro mě osobně je pak zodpovědná móda taková móda, kdy designer, tvůrce nebo zakladatel oděvní značky velmi podrobně přemýšlí o tom, jaký produkt pustí na trh. Zodpovědná móda tvoří oděvy s přesahem. Takové oděvy, které nám kromě toho, že splní funkci ochrannou a estetickou nabídnou i něco navíc. Především čistší svědomí.
Dnešní výroba oděvů funguje na velmi jednoduchém modelu – vydělat co nejvíce peněz. Majitelé značek už ale neřeší za jakých podmínek vlastně bohatnou. Zda svým podnikáním nezpůsobují nějaké nevratné environmentální změny, nevykořisťují svoji pracovní sílu nebo svými produkty neohrožují samotného zákazníka. Zodpovědná móda se oproti tomu snaží eliminovat negativní dopady ve výrobní i povýrobní fázi, přemýšlí o tom, z čeho bude daný produkt vyroben, jakým způsobem a kým, jak náročná bude fáze jeho užívání a co se s ním stane v momentě, kdy ho spotřebitel donosí nebo odloží. Zodpovědné značky svoji existence na trhu dokážou velmi dobře obhájit. Dosahují totiž ekonomického zisku v ruku v ruce s kultivací společnosti a inovují módní průmysl jako takový.

Ačkoli je zodpovědných oděvních značek zatím jako šafránu, důležité je, že vůbec nějaké jsou. Móda vždy byla a je odrazem doby. Dnešní trend zdravého životního stylu, který se promítá do způsobů našeho stravování i dopravy se musí jistojistě v dohledné době ve větší míře promítnout i do oblasti módy. Každý den se primárně rozhodujeme o třech věcech. Co budeme jíst, jak se dopravíme z místa na místo a co si vezmeme na sebe. Oděv patří mezi základní životní potřeby. Jakmile se z biostravy, elektromobilů a dalších způsobů alternativní dopravy stane běžná a samozřejmá součást našeho každodenního (nejen pražského) života, nastane čas otevřít skříně ve velkém.

Už teď je cítit ve vzduchu, že módě se chtě nechtě blýská na lepší časy a že oděvní značky stojící už od prvopočátku své existence na principech zodpovědné firmy budou na koni. Tak poklusem klus.