Všechno nejlepší, ženo!

Mezinárodní den žen, svátek, který si většina z nás spojuje s komunistickým režimem, jež jej zdiskreditoval natolik, že byl především po revoluci ve velkém ignorován. 8. březen, celosvětově uznávaný svátek všech žen, stanovený OSN nicméně zažívá svojí renesanci. Já osobně se zcela distancuji od hromadných sešlostí a akcí, které k příležitosti oslav tohoto dne pořádají města, obce, nedej bože politické strany. Když ale domů přijde manžel s tulipánem a se slovy: “Všechno nejlepší, ženo!” vám vlepí hubana, je to dosti príma. V tomto směru onu renesanci vítám a s dobou bolševického temna si ji nespojuji, co by se za nehet vešlo.
 
Ta skutečná historie vzniku tohoto svátku je totiž někde úplně jinde, spojená s módním průmyslem, což se mě samozřejmě jako člověka v tomto oboru angažujícího se, dotýká mnohem více.
 
Svátku totiž dalo vzniknout stávkující procesí žen, amerických švadlen, které 8. 3. 1908 vyšly do ulic a požadovaly zkrácení pracovní doby, lepší platové podmínky, volební právo a konec dětské práce.
 
Módní průmysl dnes celosvětově zaměstnává 75 milionů lidí, především v zemích třetího světa. 80 % z nich jsou ženy ve věku 18 – 24 let. Ženy, které šijí naše oděvy v mizerných podmínkách často pod výhružkou ztráty práce, budou-li o zlepšení svých pracovních podmínek usilovat tak, jako právě newyorské švadleny. Spotřebitel na západních trzích totiž nutně potřebuje konstantní přísun nových oděvů za pakatel, tak se, ženy, čiňte. Bez nároku na důstojnou mzdu, pojištění, bezpečnostní pracovní pomůcky a pravidelnou pracovní dobu.
 
Dívám se na ten svůj tulipán a myslím na všechny tyhle ženy i na svoji každodenní motivaci na cestě zodpovědného módního průmyslu, která mě přivedla až ke kampani Fashion Revolution. Kampani, která mimojiné usiluje o transparentní dodavatelský řetězec, usiluje o to, aby nám výrobci našich oděvů vyložili karty na stůl a ukázali nám příběhy těch žen, které naše oblečení šijí. Jedině tak totiž můžeme na zlepšení jejich pracovních podmínek pracovat.
 
Myslete na ně i vy, až si zas půjdete koupit to nové triko.
 
Ale neposílejme jim tulipány, dejme jim vědomí, že v tom nejsou samy.
 
Připojte se společně se mnou ke kampani Fashion Revolution 24. – 30. 4. 2017 a zeptejte se oděvních značek: #whomademyclothes?